woensdag 29 juni 2011

KMO´s hebben drempelvrees om hun IT te veranderen

Ervaring leert ons dat KMO´s in Vlaanderen dikwijls geen strategie of toekomstvisie hebben op hun ICT. Daarom hebben veel KMO´s ook angst om mee te gaan met nieuwe ontwikkelingen wanneer het gaat over nieuwe manieren van werken (bvb. cloud computing) of nieuwe toepassingen (bvb. social media). Gevolg is tevens dat men ICT als kost blijft zien en niet als een investering.

In dit artikel "Durven veranderen is het begin van alle wijsheid" gaat Sage, leverancier van boekhoudsoftware, in op deze problematiek van change management.

Bij verandering onderscheidt vier sleutelmomenten bij ieder veranderingsproces:
1. Omkadering – schetst de globale context en de doelstellingen voor het project
2. Opstart – omvat een gedetailleerd projectplan en het opstellen van KPI’s
3. Realisatie – uitvoering van het veranderingsproject met kwaliteitscontroles
4. Afsluiting – evaluatie en ingebruikname van de nieuwe processen en structuren

Besloten wordt dat er nog heel wat werk aan de winkel is om te informeren en te sensibiliseren. Een taak voor KMO-IT !

Wat is Gamification ?

2 van de KMO-initiatieven nl. 3D Square en GameHub hebben het gebruik van gaming om te leren en het inzetten van gaming in business omgevingen als onderwerp. In het artikel "Hoe gaming uw onderneming succesvoller maakt" in de nieuwsbrief van juni van KMO-IT wordt reeds uitvoerig ingegaan op een aantal basisvaardigheden zoals afspraken, beloningen, samenwerken, uitwisselen van kennis, opbouwen van status en opklimmen binnen een hiërarchie, beloning voor het volbrengen van taken die men met gaming kan inoefenen.

In volgend artikel "Wat is gamification ?" wordt door middel van een filmpje van TED (momenteel kan je op Canvas elke maandagavond 2 TED-speeches bekijken) hier verder op ingegaan en het wordt het begrip als volgt beschreven: "Gamification is een uit Amerika afkomstig filosofie waarbij de motiverende principes van gaming naar de werkvloer gebracht worden. Het idee is dat wanneer je de incentives en psychologische verlokkingen uit games vertaalt naar een beleid binnen je bedrijf, je de productiviteit van personeel bevordert. Daarbij moet je denken aan puntensystemen en daaraan vast gekoppelde beloningen, zodat je dagelijkse werkzaamheden niet langer draaien om bijvoorbeeld acht uur aanwezig te zijn, maar om het behalen van achievements, badges en bonuspunten om uiteindelijk door te stromen naar een nieuw level, oftewel promotie te bewerkstelligen."

In het artikel wordt ook verwezen naar een mooie infographic (meer en meer wordt dit middel ingezet om zaken op een aangename manier voor te stellen.) over gamification.

Dat er ook in Vlaanderen hierrond vanalles beweegt blijkt uit het feit dat Geert Mareels, Vlaams e-governmentambtenaar, een nieuwe manier bedacht van e-learning, geïnspireerd door Farmville op Facebook. Iedereen kan iets leren en iedereen kan leraar worden. Samen klimmen de deelnemers naar een almaar hoger niveau. Bekijk het filmpje op datanews over Schoolville, de Farmville voor het onderwijs.

Tenslotte plaatste 3D Square ook een filmpje online van een presentatie van Joost Ingels over het 3D Square project die hij gaf op Multi-Mania in Kortrijk in het voorjaar van 2011.

Op Slideshare kwam ik nog deze mooie presentatie tegen over het begrip Gamification en hoe effectief dit kan zijn.

Nieuwe domeinextensies komen eraan

Sinds 23 juni bestaat de mogelijkheid om nieuwe domeinextensies aan te vragen. Men ziet hiervoor vooral toepassingen voor bepaalde sectoren bvb. .bank of voor grote bedrijven die dan hun filialen bvb. antwerpen.hilton kunnen noemen. Weet echter wel dat dit niet voor iedereen weggelegd is want de kost van aankoop voor een dergelijk domein is 130.000 euro en je moet zelf instaan voor het beheer van het top level domein. Daarom ook dat een aantal mensen zich afvragen of hier wel voldoende interesse zal voor bestaan.

Mogelijk komt er een dergelijk domein voor Vlaanderen (.vla), zeker is het echter nog niet. Wat wel vaststaat is dat Gent (.gent) met de hulp van Combell voor een dergelijk domein zal gaan. Bedoeling is dan uiteraard om dit domein te vermarkten aan bedrijven, organisaties en stadsdiensten in Gent. Meer kan je hierover in het artikel uit Datanews "Wat zijn de gevolgen van de komst van nieuwe internetextensies?" lezen.

woensdag 22 juni 2011

Ieder woord mag internetdomein worden

Er staat ons een grote omwenteling te wachten wat internetdomeinnamen betreft nu ICANN, het overkoepelende beheerorgaan voor het internet, de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers heeft beslist dat domeinnamen op bijna elk woord kunnen eindigen. Daardoor kunnen bedrijven hun merken in een internetextensie veranderen. Lees meer

Een blog volgen via RSS



Mooi filmpje dat uitlegt wat RSS (RSS: Really Simple Syndication) betekent en hoe je via een Reader van een blog de nieuwe blogposts tot bij jou kan laten komen ipv zelf te moeten checken of er nieuwe zaken aan je favoriete blogs of nieuwssites zijn toegevoegd.

Dus als je deze blog wil volgen dan weet je hoe je dat kan doen !

dinsdag 21 juni 2011

Google doet een boekje open: het web en de browser in gewone mensentaal

Google doet een boekje open: het web en de browser in gewone mensentaal

 
Mogelijk heeft het internet niet veel geheimen meer voor je. Cookies, webapps, JavaScript en ‘the cloud’ zijn voor jou gesneden koek, en bij een verdachte link die naar phishing ruikt slaat je ingebouwde cyberradar meteen alarm. Toch? Voor internauten die niet zo web savvy zijn als jij stelde Google een verdraaid handig digitaal boekje samen. Het heet ‘20 dingen die ik nog niet wist over browsers en internet’ en, ach, wie weet steek je er zelf ook nog wel iets van op :-). 
In 20 hoofdstukken en 64 pagina’s geeft het rijkelijk geïllustreerde boekje de lezer een spoedcursus ‘internet en de browser’. Google stelt het naslagwerk beschikbaar in heel wat talen (waaronder Nederlands) en besteedde ook flink wat aandacht aan de vormgeving. Zo kan je de pagina’s écht omslaan en zijn sommige illustraties leuk geanimeerd.
Lees meer op http://blogs.tijd.be/tzine/2011/06/google-doet-een-boekje-open-het-web-en-de-browser-in-gewone-mensentaal.html.

Cloudforce: The future of Cloud Business Applications

Ik woonde op donderdag 16 juni het Cloudforce event bij in de C-Mine te Genk. Een impressie kan je in dit filmpje bekijken. Keynote sprekers waren Mario Schraepen, CEO van Adapti - de Cloud Computing Company van de Benelux, Jon Pyke, auteur van de bestseller "Enterprise Cloud Computing: A strategy guide for Business and Technology Leaders" en Wim Vanderstraeten, voorvechter van het Nieuwe Werken. Klik hier voor het volledige programma.

Heel wat volk (200-250 aanwezigen) was opgedaagd om de laatste ontwikkelingen rond Cloud Computing te vernemen. Vooral de keynotes in de voormiddag waren zeer interessant en er waren ook enkele eye-openers bij. Mario Schraepen van Adapti schetste de nieuwste Cloud trends. Het begon met bovenstaand verklarend filmpje over Cloud Computing. Als belangrijkste voordelen noteren we : geen installatie, geen onderhoud dus minder stres, geen upgrades, snellere ontwikkeling, minder complex (de eenvoud van Facebook) en altijd en van overal beschikbaar. Tevens toonde hij enkele mooie toepassingen waarbij verschillende applicaties werden geïntegreerd zoals

  • DataTrim waarbij Trendstop CRM gegevens automatisch corrigeert, aanvult of dubbels verwijdert in Salesforce CRM
  • Social Media Monitoring via Radian6 door integratie van Twitter, Facebook in Salesforce zodat je vandaar uit alle interacties met een persoon kan opvolgen, kan reageren, van een lead een contact maken enz...  Men spreekt dan van Social CRM for Enterprises. Tevens kan je door te reageren op negatieve reacties van klanten loyalere klanten maken of er ten minste een betere verhouding mee opbouwen. Je kan je concurrenten volgen. Weet dat als je denkt "Dit is niks voor mij" dat je concurrenten het wellicht wel doen. Tenslotte kan je social media ook intern gebruiken voor het uitwisselen van kennis en informatie te delen bvb. via Salesforce Chatter waarmee je gratis je eigen social network kan hebben (bekijk de Chatter demo).
  • Online volgen wie er op je website surft via www.domodomain.com zelfs met weet van welk bedrijf de surfer is en welke pagina´s hij bezoekt. Immers van zodra iemand op een e-mailmarketingcampagne reageert heb je zijn ip-adres en "is privacy zo goed als onbestaande" (quote Google). Veel interessanter dus dan naar cold suspects te bellen is het contacteren van personen die je website reeds hebben bezocht. Ook deze tool heeft een integratie met Salesforce. Op de site kan je deze slideshow bekijken.
  • Ook toegangscontrole van online toepassingen kan nu via een Saas-applicatie van Vasco. Meer info hierover werd gegeven door Kurt Berghs van Vasco in één van de namiddagsessies "Digipass as a service".
  • Melexis kwam getuigen dat ze Google Apps wereldwijd met liefst 900 personen gebruiken. Zij gebruiken voornamelijk Google Docs, GMail en Google Calendar.
Wist je dat ?
  • van zodra iemand een bedrijf opgeeft als zijn werknemer dat Facebook automatisch een pagina hiervoor zal aanmaken indien er hiervoor nog geen pagina bestaat ?
  • Google een van de grootste serverbouwers is (voor gebruik in hun eigen datacenters) terwijl ze geen servers verkopen.
  • er nu 6 miljard SMS per dag verstuurd worden terwijl technologie pas in 1992 werd gelanceerd?
  • er meer dan 2 miljard opzoekingen per dag op Google gebeuren ?
  • Facebook in aantal gebruikers overeenkomt met het 3e grootste land ter wereld ? Het telt momenteel 400 miljoen gebruikers of 6,5% van de wereldbevolking. Er worden per dag 8 miljard minuten doorgebracht op Facebook.
Daarna kwam John Pyke, ceo Cimtrek aan de beurt. Hij had het over hoe cloud computing kan zorgen voor business innovatie. Hij pakte met een heel pak oneliners die tot nadenken stemmen. "The wow is not about on-demand IT. It´s about on-demand business innovation". IT kwam altijd achterna, was een volger van de business innovatie nu komt de innovatie vanuit de cloud. "Alles dat in de cloud kan zal in de cloud gebeuren." "Cloud is what internet intended to be". "The cloud is the computer. The cloud is the network." "IT will change how people work and companies operate. (The Economist)" "The needed shift from Information Technology (IT) (Transaction and Information Management) to Business Technology (BT) (Collaboration and Interaction Management) will being driven by the ease of use of Consumer IT." "IT was about productivity,now IT is about collaboration, shared informationbase and collective intelligence." "Business will become more adaptable, more interwoven and more specialized. Those developments are not new but Cloud Computing will speed them up." "Internet will be a source of services." "IT doesn´t matter (Nicholas Carr) because business will be in demand. IT will become a commodity." "A service represents a 'unit of business' like billing or CRM, not a 'unit of technology' and can be bundled, unbundled and rebundled at the speed of business."
Verder ging hij ook in op social media maar doordat hij in tijdgebrek kwam diende hij hier (te) snel door te fietsen. Hij refereerde naar "The Tipping Point" van Malcolm Gladwell. Waarom kan enterprise IT niet even simpel zijn als consumer IT ? "Conversation replaces marketing". "Your website is the last place they will visit." This will lead to open innovation from outside in. The customers will be in command. Management will also be innnovated."
Deze standpunten worden verder uitgewerkt in het boek "Enterprise Cloud Computing: A strategy guide for Business and Technology Leaders" dat John Pyke schreef samen metAndy Mulholland en Peter Fingar.

Tenslotte kwam Wim Vanderstraeten van Creando aan het woord die het had over de pijlers van het nieuwe werken nl. technologie, werkplek en mens en organisatie. Er is een shift van controle naar output driven. Voor organisaties betekent dat imago, zelfsturing, juiste wekrplek en duurzaamheid, voor het individu betekent dat resultaatgericht, transparant, flexibel en efficiënt. ALs voorbeeld werd het Nieuw Administratief Centrum in Houthalen-Helchteren belicht dat vanuit een IT-visie rond ide 4I is opgebouwd zijnde informatie, intelligentie, integratie en innovatie.

De voormiddag werd afgesloten met volgend filmpje.
In de namiddag waren er presentaties van de partners met o.a. Salesforce, Vasco, Google, SnapLogic (connectors tussen cloudtoepassingen en legacy toepassingen hetzij in de cloud hetzij on premise) e.a. en was er de gelegenheid tot netwerken.

maandag 20 juni 2011

Hoe zit het met auteursrechten op software en de Europese regelgeving daaromtrent?


Deze vraag werd mij recent gesteld en dus trok ik op onderzoek uit.
Duidelijk is dat men hierover nog lang niet uitgepraat is en dat er regelmatig discussies en rechtszaken over lopen.
De Europese Softwarerichtlijn is namelijk onduidelijk. Het huidige auteursrecht op software schiet op veel aspecten tekort en geeft onvoldoende bescherming.
Ik heb hierover wel een aantal uitgebreide en interessante artikels gevonden:
  1.     Software juridisch bekeken
  2.     Auteursrecht op software
  3.     Softwarelicenties
  4.     Het ontwikkelen van software
  5.     Octrooi op software
  6.     Open source software
  7.     Software as a service


ERP Nodig ?

In de nieuwe ZO-magazine staat een mooi artikel over hoe men best een ERP-traject aanpakt geschreven door Alex Dossche van DBFact met verwijzingen naar KMO-IT, KMO-Portefeuille, Project Scherp, ICT Coach en het eTIC handvest.
Duidelijk werden de verschillende stappen toegelicht.
  1. Bedrijfsprocessen in kaart brengen.
  2. Een lastenboek opstellen.
  3. Ga op zoek naar leveranciers
  4. Bekijk de offertes en maak een shortlist
  5. Neem de leveranciers onder de loep
  6. Vraag een proof of concept van uw favoriete leverancier(s)
  7. Maak goede afspraken vooraf
  8. Communiceer grondig met leveranciers én met medewerkers
Er werd dadelijk al over getwitterd !

vrijdag 17 juni 2011

Seminarie Social Business Alignment

In opvolging van mijn artikel rond het matuurder worden van het hele social media gebeuren zie ik dat IT Works in september een seminarie organiseert over Social Business Alignment of "Hoe implementeert, aligneert en integreert u social media in uw bedrijf ? Een stappenplan en visie op aanpak, interne organisatie en governance." Dit gaat dus een heel eind verder dan het gebruik van Facebook of Twitter en ik denk dat we inderdaad met sprekers als Jo Caudron en Steven Warmoes een onderbouwde visie mogen verwachten.

woensdag 15 juni 2011

Bloggers moeten oppassen

Oei dat begint hier al goed. Lees hier op 6-minutes het volgende "U heeft een blog en schrijft af en toe uw mening neer? Toch maar opletten. Weet dat er steeds meer juridische geschillen met bloggers opduiken. En ook dat bloggers eigenlijk journalisten zijn." Regelmatig worden bloggers aangeklaagd en daar zij eigenlijk journalisten zijn kan dit uiteindelijk tot een assisenzaak leiden. Opletten wat ik schrijf dus.

Social Media worden matuurder

Gelezen in het interview met Marc Benioff, ceo van Salesforce.com dat ze het bedrijf Radian6 hebben overgenomen omdat dit bedrijf social media analytics aanbiedt om zo inzage te krijgen in wat er gebeurt op publieke sociale netwerken. Tot nu toe was er veel te doen rond aanwezig zijn op sociale media, luisteren naar je (mogelijke klanten), de conversatie aangaan met je klanten maar er was nog weinig te doen rond hoe efficiënt dit allemaal was en wat de opbrengsten voor het bedrijf hiervan waren. Dit verandert nu met de komst van analyse tools waarmee de effecten van het inzetten van social media kunnen gemeten worden. Een beetje hetzelfde als het effect dat Google Analytics gehad heeft op het hebben van een website.
Op de website van Radian6 zijn er verschillende interessante e-books rond social media te vinden.


Dat sociale media matuurder worden blijkt ook uit het artikel op Belgian Cowboys waaruit blijkt dat 34% van de Belgische ondernemingen klanten winnen uit sociale media terwijl dat in 2010 nog maar 27% was.